”Helige Fader, bevara dem i ditt namn, så att de blir ett, liksom vi är ett”
”Helige Fader, bevara dem i ditt namn, så att de blir ett, liksom vi är ett”

Apg 20:28–38, Joh 17:11b–19
Allsmäktige och barmhärtige Gud, du som med din Ande ledde den heliga Maria Elisabeth i den heliga Birgittas efterföljd till den katolska sanningens fullhet, låt oss, hjälpta av hennes föredöme och bön, med brinnande kärlek älska den korsfäste Kristus och verka för din kyrkas enhet.
Vi firar i dag S:ta Maria Elisabeth Hesselbladh, uppvuxen i Falun. Vi ber för Dalarna, birgittasystrarna, för återkatoliceringen av Sverige och Europa, för enheten i Kyrkan och freden i världen.
Jesus lyfte blicken mot himlen och bad: ”Helige Fader, bevara dem i ditt namn, det som du har gett mig, så att de blir ett, liksom vi är ett” … ”för att de skall få min glädje helt och fullt”. Detta var viktigt för S:ta Maria Elisabeth Hesselbladh. Hon stod i nära kontakt med några av de ledande inom den svenska högkyrkligheten och Societas Sanctae Birgittae. Det var mycket tack vare deras engagemang som hon kunde återvända till Sverige 1923 och upprätta en birgittinsk kommunitet i Djursholm, som kom att fungera som en mötesplats för katoliker och protestanter. Men moder Elisabeths mål var på en central punkt motsatt den svenska högkyrklighetens. Det gällde den viktiga frågan om kristen enhet och dess förverkligande. Det hon brann för var de nordiska folkens omvändelse till den katolska tron. Den form av ekumenik som utmärkte den högkyrkliga rörelsen och ärkebiskop Nathan Söderblom tog hon bestämt avstånd ifrån. Moder Elisabeth var alltså inte ekumen i vår tids mening men genom att vara trogen sin kallelse blev hon en vägröjare för ekumeniken och närmandet mellan Katolska kyrkan och de skandinaviska evangelisk-lutherska folkkyrkorna.
Detta kan vara en viktig tankeställare när vi läser dagens evangelium. Det Jesus ber om kanske är något annat än det vi menar med ekumenik i dag. Vi firar detta år 1700-år sedan kyrkomötet i Nicea och i Sverige lyfts Nathan Söderbloms ekumeniska projekt fram. Men är detta en sann och djup förståelse av vad Jesus bad om i sin bön till Fadern? ”Helige Fader, bevara dem i ditt namn … så att de blir ett, liksom vi är ett … för att de skall få min glädje helt och fullt.”