top of page

Dagens ord

Offentlig·53 medlemmar

Peder Bergqvist
Peder Bergqvist

Att använda sin makt på bästa sätt

Att använda sin makt på bästa sätt

1 Sam 1:9–20, Mark 1:21–28

Herre, kom oss till mötes i vår bön, så att vi inser vilken uppgift du har givit oss och fylls av kraft att fullgöra vad vi insett.

Vi har nu möjlighet att återigen ställa hela vårt liv till Guds förfogande.

Hanna bad till Herren under bitter gråt. Hur många heliga har inte prövats på detta sätt, när Gud tagit ifrån dem den gudomliga kärlekens ljus och berövar dem all andlig tröst, för att de ska bevaras i ödmjukheten eller för att deras längtan efter de andliga tingen ska bli ännu större. Gud döljer sig under tårar och suckar. Och Gud mötte verkligen Hanna när hon kom hem igen till Rama, liksom Jesus mötte mannen som var besatt i Kafarnaums synagoga.

I dag kommer Gud oss till mötes för att driva ut det onda i våra liv, för att rena våra motiv, tankar och känslor. Här lär oss ökenfäderna att exempelvis urskilja de onda tankarna, vilket vi kan göra genom att ställa varje tanke till svars: vill du mig något gott eller vill du mig något ont? Kommer du från Gud eller någon annanstans ifrån? Och deras råd är att inte gå i dialog med det onda utan fly till Gud i bön när de onda tankarna kommer och när vi frestas, för att så steg för steg lära oss att använda vår makt där den behövs.

Jesus hade själv verklig makt över människan men han visade det inte. Sin makt visade han över orena andar. Vi föredrar ofta tvärtom att visa makt över människan, medan vi låter demonerna göra vad de vill i våra liv. Jesus uppmanar oss att använda vår makt, men där den bäst behövs.

Den som vill bli en Jesu lärjunge upptäcker steg för steg mer av makten i hans ord. Han talar samma ord idag som den gången i Kafarnaum. Det är hans ord som en gång i begynnelsen talade så att allt blev till. När tiden var fullbordad kom han som det människoblivna Ordet för att nyskapa den fallna världen. Som uppstånden är hans ord skarpare än något tveeggat svärd. Han som en gång skilde mellan ljus och mörker, åtskiljer nu ”själ och ande, led och märg och blottlägger hjärtats uppsåt och tankar” (Heb 4:12), för att bota oss. Demonerna, lögnerna och självbedrägerierna avslöjas.

Låt denna dag bli en ny start i ditt liv då du använder din makt till att på nytt överlåta dig till Herren, säga ditt fulla ja till Guds vilja med ditt liv. ”Ja, jag vill ge dig, Herre, hela mitt liv.”

28 visningar

medlemmar

• pilgrimstidpilgrimstid
    pilgrimstid
  • Matthew Richardson
    Matthew Richardson
  • gr.faldtgr.faldt
    gr.faldt
  • Ingegerd Nygren
    Ingegerd Nygren
  • magnus.frohlermagnus.frohler
    magnus.frohler