Lita på Gud och förtrösta på honom
Lita på Gud och förtrösta på honom

Gud, utan vilken vi inget förmår, du vårt hopp och vår styrka, skänk oss Andens kraft, så att vi följer dina bud och ärar dig i tanke, ord och gärning.
2 Mos 19:2–6a, Rom 5:6–11, Matt 9:36–10:8
Vi ber om den helige Andes hjälp att lyssna till Faderns röst, att följa Jesus Kristus och att sätta allt vårt hopp till Gud.
I dagens evangelium sänder Jesus ut sina tolv apostlar. Det viktigaste för dem och för oss var och är att lita på Gud, att vi sätter all vår förtröstan till honom, så att alla våra förhoppningar är förankrade i Gud. Tidigare i Matteus evangelium har Jesus undervisat lärjungarna om att de inte ska göra sig bekymmer för morgondagen (Matt 6:34). Vi vet om det, ändå är det så svårt. Men det hjälper inte att oroa sig, det enda som hjälper är att förtrösta, att tro, att älska och att hoppas.
Gud påminner Israels folk om hur han varit med och beskyddat dem. ”Ni har sett vad jag gjorde med egypterna och hur jag har burit er på örnvingar och fört er hit till mig. … ni skall vara ett rike av präster och ett heligt folk som tillhör mig." Så tar han också hand om oss, och bär oss på örnvingar genom livet. Först i efterhand kan vi se, att det faktiskt var så, att vi var burna av Gud. Han har beskyddat oss från så mycket ont, som vi skulle kunnat ha gjort eller råkat ut för. Detta gäller oss alla, att Gud har tagit hand om oss och alltid kommer att hjälpa oss, han kommer aldrig att överge oss. Till honom sätter vi vårt hopp.
”När Jesus såg människorna fylldes han av medlidande med dem, för de var illa medfarna och hjälplösa, som får utan herde.” Det betyder att Jesus är den som allra mest bryr sig om oss, vet hur vi har det, och alltid vill hjälpa oss. Aposteln Paulus pekar på att det just är i vår svaghet och hjälplöshet som Gud kommer till vår räddning. ”Medan vi ännu var svaga dog Kristus för alla gudlösa, när tiden var inne. Knappast vill någon dö för en rättfärdig - kanske går någon i döden för en som är god. Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare”.
Endast Gud kan åstadkomma detta, ge oss det vi behöver i detta livet och sedan i det kommande, endast han. Så, sätt ditt hopp till Gud, och förtrösta på honom, lita på att han är med dig varje dag till tidens slut, att han för alltid är kvar hos dig, att han aldrig överger dig. Fadern, Sonen och den helige Ande har kommit för att stanna.
Gud kommer att vara hos oss för alltid och på varje plats, må också ni alltid och på varje plats vara med honom. Sätt allt ert hopp till Gud!