”Göm dig vid bäcken Kerit”
”Göm dig vid bäcken Kerit”

Gud, alla goda gåvors givare, ge oss Andens ljus, så att vi ser din väg och villigt vandrar den.
1 Kung 17:1–6, Ps 121, Matt 5:1–12
Tisbiten Elia får höra Herrens röst: ”göm dig vid bäcken Kerit.” Där är Elia ensam med Gud. Att vara ensam med Gud är aldrig bortkastad tid, tvärtom, det är tid av nåd. Sök stillheten, dra dig undan för att vara ensam med Gud. Det var en "retreat" som Elia behövde just då, och den kom att betyda mycket också för de människor han fick att göra med. I sin fattigdom fick han allt han behövde. I nödens tid tar Herren hand om sina tjänare, de som räknar med honom. Ensam med Gud öppnar skapelsen sin famn för Elia, korparna försåg honom med föda och bäcken med vatten. Herren tog hand om honom och gömde honom undan hans fiender. Ensam med Gud var han utom räckhåll för dem som ville åt hans liv. Ensamma med Herren i stillhet och helt beroende av honom kan vi höra hur han talar frid, in i vår oro: ”Jag skall ta vara på dig, jag skall gömma dig undan dina fiender, ingenting kan skada dig och ingenting kan skilja dig från min kärlek”.
Det är detta lärjungarna får lära sig av Jesus, när de är ensamma med honom, när han vägleder dem och ger dem allt de behöver, i deras oro och fattigdom.
Men det tar tid, för Elia, för lärjungarna och för oss. Jag är inte färdig från början, utan utvecklas på olika sätt. Denna utveckling sker inte totalt passivt, vi är själva med och formar vår egen framtid. Stegvis under mitt liv blir jag en alltmer aktiv med-skapare av mitt liv, och kan själv påverka riktningen. Gud verkar i tiden, i de olika livsfaser du går igenom, det finns en helig tideräkning också i ditt liv, och just nu befinner du dig någonstans i en viktig livsfas, där Gud kallar dig till helighet. Här ger Gud oss helgonen som exempel, som visar oss vägen framåt, att det rakt igenom allt, genom våra olika perioder i livet, alltid finns nåd och glädje. För helgonen kännetecknas av att de är lyckliga. De har hittat hemligheten bakom den äkta lyckan, som finns i själens djup och som har Guds kärlek som källa. Därför kallas helgonen saliga och visar att detta är målet med det mänskliga livet, att njuta av Gud, att ha vår glädje i honom. Och om jag inte kan göra detta till fullo nu, så följer vi i helgonens fotspår framåt dag efter dag tills vi en dag når denna punkt av fullhet, då vi når den fullkomliga saligheten i en glädje som är fullt ut förverkligad.

