Guds kärlek, människans glädje
Guds kärlek, människans glädje

Gud, din nåd förvandlar oss från syndare till heliga, från dömda till benådade. Fullfölj ditt verk i oss, så att vi, som blivit rättfärdiga genom tron, får kraft att hålla ut intill slutet.
Apg 15:7–21 och Joh 15:9–11
Vi ber att Gud ska öppna våra ögon och ge oss insikt i något av vad han vill med oss och våra liv.
Den kristna tron handlar om gudomliggörelsen (teosis) som innebär att Gud drar människan till sig själv och förvandlar henne i sig själv. Som S:t Athanasios skriver: ”Ordet blev människa, för att människan skulle bli gudomlig”. Svaret på människans synd är gudomliggörelsen av Sonens mänsklighet. Gud tar upp vårt elände i sitt eget liv, så att vi ärver Guds odödlighet. Det som är Sonens blir den skapades. Gud blir människa, för att människan skall bli Gud. Det är inte en yttre välsignelse utan ett liv i Gud, så att Guds eget liv blir känt, erfaret och levt genom den skapades kött och ben. Kristi styrka blir den mänskliga personens styrka. Jesu Kristi besegrande av döden blir mitt besegrande av döden. Hans uppståndelse, dödens omöjlighet att hålla honom bunden i graven, blir löftet om min egen frälsning, mitt eget övervinnande av synden. Inte för att jag har kraft att göra det, utan för att Gud har dragit in mina försvagade lemmar i sig själv.
Det gäller individen men utgångspunkten för inkarnationen och Kristi påskmysterium är universell. Därför hörde vi i den första läsningen om hur Gud öppnar evangeliet för hedningarna, kyrkan försonar det judiska och hedniska, som Petrus säger: Gud har gett ”den helige Ande åt dem likaväl som åt oss.” Det är ett glädjens budskap till alla, om hur Jesus ger sin nåd åt alla. Den djupa glädjen över att Gud har kommit oss så nära i Jesus Kristus bär oss genom livets alla svårigheter. Därför strålar hela världen i påskens glädje. Evangelium betyder glädjebudskap, ja hela kyrkans sakramentala liv har denna glädjens och tacksamhetens ton, allt är Eukaristi!
Jesus säger: ”Liksom Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek”. Varje dag handlar om detta, att vara kvar i Jesu kärlek, i Faderns kärlek. Hela vårt liv är inneslutet i Treenighetens oövervinnliga kärlek. Här finns den sanna glädjen, som Jesus säger: ”Detta har jag sagt er för att min glädje skall vara i er och er glädje bli fullkomlig."