Jesus är fullständigt hel och livgivande
Jesus är fullständigt hel och livgivande

Apg 9:31–42 och Joh 6:60–69
Gud, vår Fader, du har genom vattnet och Anden fött oss på nytt. Bevara detta nya liv, så att vi motstår ondskans lockelser och troget lever i dopets nåd.
Många blev upprörda över Jesu undervisning i synagogan i Kafarnaum, det blev till och med för mycket för många av Jesu lärjungar: ”Det är outhärdligt, det han säger. Vem står ut med att höra på honom?” Jesu ord uppfattades vara så inhumana och råa att de inte ens kunde lyssna på orden. De skämdes över Jesu ord i ren förkräckelse över att hans kropp skulle styckas och ätas i delar. De förstod inte den andliga innebörden av att äta hans livgivande kött.
Därför säger Jesus detta mysteriösa: ”Hur blir det då om ni får se Människosonen stiga upp dit där han var förut?”. Som uppstånden från de döda och upphöjd på Faderns högra sida är den odelade Kristus fullständigt hel, utan någon uppdelning, och det är denna hans personliga, upphöjda, förhärligade och livgivande kött som han ger oss att äta. Som S:t Augustinus undervisar om: ”Han är helt och hållet hel i himlen. Han förblir hel i sakramentet. Han förblir hel i ditt hjärta”.
Men Jesus förstår också människans oförmåga att förstå, detta att vi delar upp det som är helt: ”Det är anden som ger liv, köttet är till ingen hjälp. De ord jag har talat till er är ande och liv”. En köttslig jordisk förståelse av Jesu ord leder fel liksom ett avvisande av det han faktiskt säger. Det Jesus säger måste förstås andligt utan att man tar bort något av det han sagt, han är hel och hans ord är sanna och levande: ”Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv”. Med en andlig förståelse av vad det innebär att äta hans kött öppnas orden och de blir ande och liv, för oss, eftersom Ordet är levande och verksamt, det är levande eftersom det ger liv, liksom Kristi kött ger liv. Så förstår jag att Jesus är helt i mitt hjärta och att detta får konsekvenser för hela mitt liv, i allt jag är, gör, alltid och överallt.
Jesus vände sig till de tolv: ”Inte vill väl ni också gå er väg?” Simon Petrus svarade: ”Herre, till vem skulle vi gå?” För många var och är Jesu ord mycket svåra och anstötliga men för Petrus och alla som tror är de liv. ”Du har det eviga livets ord, och vi tror och vi förstår att du är Guds helige.” Det är detta Jesus är, hela hans person, hans ord och hans kött är liv och livgivande och därför det enda uthärdliga i en outhärdlig värld, det som gör mitt liv helt.