"Han ger den trötte kraft och förökar den maktlöses styrka"
"Han ger den trötte kraft och förökar den maktlöses styrka".

Jes 40:25–31 och Matt 11:28–30
Allsmäktige Gud, du vill att vi bereder vägen för vår Herre Kristus. Tillåt inte att vi tröttas och försvagas i vår väntan på hans tröst och läkedom.
Vi ber om förbön för oss själva och alla som är trötta, till kropp och själ, om ny kraft och inspiration.
"De som väntar efter Herren hämtar ny kraft, de får nya vingfjädrar som örnarna. Så skyndar de iväg utan att mattas, de färdas framåt utan att bli trötta.” Det är genom ”lugn och tillit”, i ”stillhet och förtröstan”, som vi blir starka. Stillheten tillsammans med Herren ser inte ut att producera så mycket men det är just där det viktiga sker. Profetens ord är sanna, då han proklamerar att människor blir trötta, även unga män mattas, men "Herren är en evig Gud … han blir ej trött och utmattas inte, hans förstånd är outrannsakligt. Han ger den trötte kraft och förökar den maktlöses styrka”. Vi kan ana hur kung David skådat örnen komma ut på en klippa, förnyad och kraftfull, för David skriver i Ps 103:5: Herren ”fyller mitt liv med allt gott, och jag blir ung på nytt som en örn.”
Det är detta förnyade liv som Jesus bjuder oss in i. Både den yttre Kyrkan och den inre cellen är en klippskreva, där vi tappar vår gamla dräkt, och i stillheten får nya vingfjädrar växa ut, ny kraft: "Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila." I stillheten finner vi vila för vår själ. När vi väntar efter Herren, söker hans ansikte, förnyar han vår inre människa, han ger oss bestående ungdom, liv, skönhet och kraft, ”och jag blir ung på nytt som en örn.”
S:t Bonaventura skriver om helgonen som örnar, som samlas i Kristus för att njuta av överflödet av honom, liksom örnarna samlas de runt en kropp för att äta. Örnarna samlas där kroppen är eftersom de känner doften av kroppen, då deras syn är så klar ser de kroppen på långt håll, då de är så snabba kommer de med hast till denna kropp, men också för att de hungrar så mycket efter denna kropp. Så samlas helgonen runt Kristus, runt det inkarnerade Ordet, genom en brinnande längtan, en skarp syn, intensiv smak, och den uttrycksfulla kärlekens rörelse. Så förnyas alla helgon som örnarna och de lyfter sina vingar för att alltid vara hos Herren (1 Thess 4:16–17).
Vi är alla kallade till helighet, att vara som örnarna, som samlas i Kristi kropp, som längtar efter honom med brinnande hjärtan, som blickar mot honom med skarp syn, som passionerat smakar att han är god, och som i stor kärlek, i allt vad livet medför, rör sig fram mot honom och i honom.