top of page

Dagens ord

Offentlig·64 medlemmar

Peder Bergqvist
Peder Bergqvist

En i-varo och ett presens-vara

En i-varo och ett presens-vara

Må Anden, Herre, med sin väldiga kraft ge oss de andliga gåvorna, så att vår vilja kan behaga dig genom att bli ett med din.

Apg 22:30; 23:6–11 och Joh 17:20–26

Under nio dagar mellan Kristi himmelsfärd och pingst förenas vi med hela Kyrkan i vad man kan kalla en i-varo eller ett presens-vara i Gud. Vi ber om den helige Andes förvandlande kraft så att vi i allt är i Gud och hans närvaro får vara det vi är, han i mig och jag i honom, som är.

Fadern ÄR i Sonen och Sonen ÄR i Fadern, och Jesus ber att hans lärjungar skall VARA i dem. Där vill Jesus att vi, som knappt existerar, ska vara. Vara där han är, i Fadern och där finna allt: ”Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss.” Denna i-varo är djupt existentiell och mysteriös och hela det kristna livet är en vandring in i denna Guds värld, då vi upptäcker mer och mer av hur Guds närvaro genomsyrar allt, är förutsättningen för allt, har satt sin prägel på allt, och hur allt vilar i Guds hand. Det handlar då mindre om att söka förstå, mindre om det vi redan vet och mer om ett mysterium som vi förundras över, längtar efter och dras till. Därför kallas vi hela tiden till existens, i Guds varande, i hans närvaro, eftersom vi själva saknar detta vara i oss själva. Det är detta som Jesus önskar och ber Fadern om: ”Fader, jag vill att de som du har gett mig skall vara med mig där jag är.”

Jesus ber till Fadern om enhet, för att världen ska tro. Den helige Ande skapar enhet, den andliga och kroppsliga gemenskap som tydligast manifesteras i Eukaristin och den heliga kommunionen. Läkemedlet mot splittringen är den helige Ande, som både förvandlar brödet på altaret och oss till Kristi kropp. Anden utgjuter olja över syndens splittrande sår, helar, inspirerar till och leder oss in i enheten.

Jesus Kristus grundade en enda kyrka men för världen framstår kyrkan som splittrad, genom kristna som både vad beträffar åsikter och vägar lever åtskiljda från varandra som om Kristus själv vore delad. Denna splittring strider mot Kristi vilja, det är en stötesten för världen och motverkar den heliga uppgiften att förkunna evangeliet för allt skapat.

Därför behöver vi varje dag förnyas i den helige Ande. Vi ber: ”O du helige Ande kom, uppfyll dina troendes hjärtan och tänd i oss din kärleks eld”.

15 visningar

medlemmar

• pilgrimstidpilgrimstid
    pilgrimstid
  • Matthew Richardson
    Matthew Richardson
  • gr.faldtgr.faldt
    gr.faldt
  • Ingegerd Nygren
    Ingegerd Nygren
  • Миша Воронов
    Миша Воронов