Att erfara frid mitt i alla oro och förvirring
Att erfara frid mitt i alla oro och förvirring

4 Mos 12:1–13, Matt 14:22–36
Gud, du som skapat och uppehåller allt, låt oss känna din närvaro i vår bön och i vårt liv, så att all vår strävan förbereds och fullbordas i din nåd.
Vi ber om att våra oroliga människohjärtan i dag ska få frid, att vi får erfara Guds helande närvaro i våra liv.
I den första läsningen möter vi Mose saktmod och ödmjukhet, och det i det som brukar vara det svåraste, i familjen, här i relation till syskonen Aron och Mirjam. Herren talar om Mose som mer än en profet: ”I hela mitt hus är han betrodd. Muntligen talar jag med honom, öppet och inte i förtäckta ord, och han får skåda Herrens gestalt”.
Jesus är den nye Mose, mer än en profet, Messias. Apostlarna uppenbarar något ännu större om Jesus: ”Du måste vara Guds Son”. Jesus är Guds Son, den som helar människans sjukdom: ”man förde till honom alla som var sjuka och bad honom att de åtminstone skulle få röra vid tofsen på hans mantel. Och alla som rörde vid den blev friska”.
Liksom Mose ber för Aron och Mirjam och för folket, så ber Jesus för oss. Jesus är den nye Mose som ständigt står inför Fadern och vädjar för oss, särskilt i storm och motvind. Han har förberett vägen för oss, kontemplationens väg.
Medan vi lever i oro och förvirring går Jesus upp på berget, han är i stillhet och tystnad, totalt uppmärksam på Fadern. Det är då det märkliga sker, att vi mitt i all oro och förvirring får erfara den frid som inte världen kan ge. Detta är erfarenheten av att möta Jesus, att han kommer gående, på mitt livs stormiga vatten, och säger: ”Lugn, det är jag. Var inte rädda”. Vi tappar lätt fattningen, men allt är redan förberett, vi behöver endast ta emot. ”Var inte rädd”, är ord riktade till oss människor som upplever verklig oro, förföljelser, svårigheter och lidanden. Bara i våra aktuella liv kan vi ta till oss vem Jesus verkligen är.
Som en andlig övning följer vi dag Petrus ut på den stormiga sjön. Här växer vi i tillit, släpper taget om vår egen aktivitet, vår egen strävan och vi erfar hur Jesus tar tag i oss, drar oss upp ur vattnet.
Dagens övning är att låta Gud få verka helt i oss. Vi lär oss, steg för steg, att mitt i stormen lita helt på Gud. Släpp taget om tankarna och aktiviteterna. Ropa med Petrus: ”Herre, hjälp mig.” Erfar hur Jesus genast sträcker ut handen och griper tag i dig och ditt liv. Det är en övning i att varje dag uppstå till det nya livet i Kristus, att varje dag ta emot livet, som en gåva.