Ett bröd som överskrider allt annat bröd
Ett bröd som överskrider allt annat bröd

Apg 9:1–20 och Joh 6:52–59
Gud, i din försyn har du gjort den helige Petrus till den främste av apostlarna och din kyrkas grund. Se i nåd till vår påve Leo XIV, som du har insatt till Petri efterträdare och till den synliga medelpunkten och grunden för kyrkans enhet i trons och kärlekens gemenskap.
Vi ber i dag särskilt för påven Leo XIV om kraft så att han kan stärka sina bröder, så att hela kyrkan förenas kring honom med enhetens, kärlekens och fridens band och alla nås av sanningen och det eviga livet.
Jesus har i johannesevangeliet först undervisat om att han är brödet som ger evigt liv i enlighet med sin gudomliga natur. Nu går han vidare och säger samma sak om sin mänskliga natur. Därför är han extra tydlig med detta, att det verkligen är hans kött som är det levande brödet som ger världen liv. Brödet han ger oss att äta är hans kött. Till de som ifrågasatte detta sa han: ”om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod, äger ni inte livet”. Han understryker hur nödvändigt det är att äta hans kött, eftersom det inte finns någon frälsning och evigt liv utan detta bröd. Den som inte äter detta bröd har inte livet: ”den som äter mig ska leva genom mig” (Joh 6:57).
Att äta Kristi kött är nyttigt både för själen och kroppen. För själen eftersom att den som äter ”hans kött och dricker hans blod har evigt liv”. Det är ett bröd som är nyttigt för kroppen då han säger: ”jag skall låta honom uppstå på den sista dagen.” Detta är hoppet om det mänskliga köttets uppståndelse genom Kristi livgivande kött.
Det radikalt konkreta och verkliga med denna föda understryks: ”Ty mitt kött är verklig föda, och mitt blod är verklig dryck”. Hans kött är den verkliga föda som styrker oss och ger oss liv eftersom han säger att ”Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom.” Den som äter Kristi kött och dricker hans blod genom ett andligt ätande och drickande i sakramentet förblir i honom genom kärlek, och den som förblir i Sonen lever tack vare honom. För som Kyrillos av Alexandria skriver på 400-talet så äter vi inte ett vanligt kött i Eukaristin, utan ett verkligt livgivande kött. Det gudomliga Ordet blev mänskligt kött som ger evigt liv. Som Gud är Sonen liksom Fadern av naturen livgivande: ”Liksom den levande Fadern har sänt mig så skall också den som äter mig leva genom mig”. Den som äter Sonen kött lever genom honom eftersom han är uppståndelsen och livet (Joh 11:25).
Detta bröd överskrider allt annat bröd eftersom det kommer från himlen och består i all evighet. Den som äter detta bröd skall därför leva i evighet.