top of page

Dagens ord

Offentlig·68 medlemmar

Stiftelsen Berget
Stiftelsen Berget

Lyssna till den gode ängelns ord

Lyssna till den gode ängelns ord

Herre, tag emot vår bön, och låt ljuset av din kärlek falla in i hjärtats dolda djup, så att inga dunkla begär behärskar dem som blivit helade av dopets nåd.

Am 7:10–17 och Matt 9:1–8

"Varför bär ni onda tankar i era hjärtan?". De skriftlärda tänkte onda tankar om Jesus. På samma sätt tänkte Amasja, prästen i Betel, onda tankar om Amos, men Amos bevarade sitt ödmjuka hjärta: ”Jag är varken en profet eller en profetlärjunge, jag är en boskapsherde, som lever av mullbärsfikon. Men Herren kallade mig!”. Det finns många goda tankar, från Gud och hans änglar: ”Var inte orolig, mitt barn, dina synder är förlåtna!” ”stig upp, ta din bår och gå hem.” Vi övar oss i att ta emot de goda tankarna och låta de landa i oss så att vi kan säga: ”Herre, jag förtröstar på dig, för mig räcker din helt vanliga försyn, din dagliga hjälp”. ”Jesus, jag förtröstar på dig”.

Vi behöver ändå lära oss att hantera de onda tankarna. Den kontemplative franciskanen S:t Francisco av Osuna (1492–1540) kallar distraktioner och kringflackande tankar för fördärvets väg, början på allt ont, som Jesus säger: ”Ty inifrån, ur människornas hjärtan, kommer de onda tankarna” (Mark 7:21).

Många lider dagligen av onda tankar, man minns saker från det förflutna, som man gjort, och skäms över. Det är djävulen som ställer fram alla tidigare synder, för att skada oss. Andra gånger sänder djävulen förvirrande tankar som gör oss osäkra, frestelser som har att göra med våra fantasier, drömmar, föreställningar. Efteråt förstår vi inte hur vi kunde gå på allt detta, som att någon förblindat oss. Det bästa vi kan göra då är att använda vårt förnuft, komma ihåg att vi står under Guds beskydd och vad vi egentligen vill och värdesätter. Ibland frestas vi att tro att vi samtyckte till det onda vi tänkte, men då måste vi påminna oss om att det endast är djävulen som retar oss.

Så låt dig inte luras av djävulen så att du inte tar till dig de onda tankarna, utan var modig och stark, låt sådana tankar fara förbi, fäst dig inte vid dem. Då är det snarare du som segrar över djävulen än han över dig.

Den gode ängeln står vid din sida och talar goda tankar till dig, lyssna till honom och bry dig mer om honom än om den onde ängelns onda tankar och förslag.

16 visningar

medlemmar

• pilgrimstidpilgrimstid
    pilgrimstid
  • Matthew Richardson
    Matthew Richardson
  • gr.faldtgr.faldt
    gr.faldt
  • Ingegerd Nygren
    Ingegerd Nygren
  • Миша Воронов
    Миша Воронов