Sök Jesu heliga hjärta
Sök Jesu heliga hjärta

Hes 34:11–16, Rom 5:5b–11, Luk 15:3–7
Allsmäktige Gud, i Jesu öppnade hjärta finner vi din kärleks alla skatter. Låt oss vid denna nådens källa ta emot hela din himmelska välsignelse.
Idag stannar vi upp inför Jesu heliga hjärtas mysterium. Detta hjärta vars brinnande kärlek omfamnar hela världsalltet och samtidigt varje litet människohjärta. Låt ditt hjärta få möta hans hjärta i dag, så att du på nytt får ta emot hans förvandlande kärlek.
I liknelsen om det borttappade fåret uttrycks först ett sorgligt vemod över det förlorade fåret och sedan den stora glädjen över det återfunna fåret. Båda dessa sidor av Guds kärlek finns i Jesu heliga hjärta. Att någon har hundra får och tappar bort ett av dem syftar på hur människan kommer bort från Gud genom sin synd. Det är i själva verket sorgen över människans hopplösa situation som utlöser den passionerade kärlek i Gud, då Gud söker efter människan och upprättar henne genom att själv bli människa, genom att passionerat lida, öppna sitt hjärta och dö, för vår skull.
I liknelsen återfinns det borttapade: ”när han hittar det blir han glad och lägger det över axlarna”. S:t Ambrosius säger att detta är Gud som i sin glädje lägger människan på korsets armar, eftersom han där bär våra synder. Den största glädjen finns i detta att Gud lägger oss på sina axlar då han själv blir människa och bär våra synder.
Sedan ”samlar han sina vänner och grannar och säger till dem: Gläd er med mig, jag har hittat fåret som jag hade förlorat”. Det är den himmelska glädjen som vi är en del av då vi omvänder oss, då vi låter oss bli återfunna, så att vi blir delaktiga i ”en större glädje i himlen” tillsammans med alla änglar och helgon. Det är Jesu hjärta som letar efter det förlorade tills han finner det, endast där finns Guds kärleks alla skatter, nådens källa, den fullkomliga glädjen. Jesu hjärta, genomborrat av kärlek till människan, är centrum i hela tillvaron och allt vi behöver.
Det är en andlig övning att ställa sitt liv så att vi alltid och överallt ser Jesu öppnade hjärta. När vi förtvivlar om oss själva, se på Jesu öppna hjärta. I vår relation till andra människor, se på Jesu hjärta. I relation till skapelsen och hela vår värld, se på Jesu hjärta. I vår relation till Gud, behöver vi alltid öppna våra hjärtan för Jesu hjärta.