"I den ende är vi ett”
"I den ende är vi ett”

Allsmäktige Gud, låt oss som firar påsk hämta befriande glädje ur Herrens uppståndelse.
Apg 11:19–26, Joh 10:22–30
Vi ber om enhetens gåva.
Det var i Antiochia som lärjungarna först började kallas kristna, eftersom de kristna med sina liv visade att Jesus är Messias, Kristus, den smorde. Vi är kristna eftersom vi i själva verket är Kristus, vi är hans kropp, i denna värld.
Påsktidens 50 dagar hör samman med Pingstmysteriet. Kristus lider, dör, uppstår, insätts som Herre på Fadern högra sida, för att som Kyrkans huvud sända sin helige Ande till oss, hans kropp i världen. I första läsningen uttrycks det med orden om att "Herrens hand var med dem". Vi är alltså små "kristusar" i världen, smorda med den helige Ande, infogade i gemenskapen mellan Fadern, Sonen och den helige Ande, i den oskiljbara enhet som samlar allt och alla till ett. Vi finns med i de ord Jesus säger: "Jag och Fadern är ett", då den helige Ande med sin kärleks kraft förenar oss med Gud. "Herrens hand är med oss.”
Jesus säger med övertygelse: ”Mina får lyssnar till min röst”, och utan att tveka: ”jag känner dem, och de följer mig”. För det är Sonen som tror på oss, han är den trofaste Guden som håller förbundet, han är den ende och "i den ende är vi ett”. Som bäraren av enhetens ämbete har påven Leo XIV tagit detta valspråk: In illo uno unum ("I den ende är vi ett”).
Hela vårt liv är beroende av honom, att vi förblir i honom som säger: ”Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå under, och ingen skall rycka dem ur min hand. Vad min Fader har gett mig är större än allt annat, och ingen kan rycka det ur min Faders hand. Jag och Fadern är ett.”
De är ett i sitt väsen och sin kraft, Faderns och Sons hand är ett och det är denna hand som är med de kristna: ”Herrens hand var med dem”. Herrens hand, hans Ande och kraft, är också med oss. Vi är smorda med den helige Ande, infogade i Jesu ord: ”Jag och Fadern är ett”, i den oskiljbara enhet som samlar allt till ett, i Treenighetens liv, gemenskapen mellan Fadern, Sonen och den helige Ande. Den helige Ande förenar oss med Gud, ger oss del i Guds eget liv, fyller oss med trons, hoppets och kärlekens krafter, som drar oss tillbaka till Gud, där vi alla är ett.