Inbjuden i Guds värld
Inbjuden i Guds värld
1 Kor 15:1–8 och Joh 14:6–14
Herre, vår Gud, återigen får vi glädjas åt apostlarna Filippos och Jakobs högtidsdag. Ge oss då på deras förbön gemenskap med Kristi lidande och seger och en gång glädjen att se dig ansikte mot ansikte.

Vi firar i dag apostlarna Filippos och Jakob den yngre och ber om deras förbön för Kyrkan och hennes biskopar och den stundande konklaven.
S:t Augustinus omformulerar Jesu ord i dag: ”Vill du vandra? ”Jag är vägen”. Önskar du att inte bli bedragen? ”Jag är sanningen”. Önskar du att inte dö? ”Jag är livet.”
Allt utgår från den intima relationen mellan Fadern och Sonen: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Om ni har lärt känna mig, skall ni också lära känna min Fader”. ”jag är i Fadern och Fadern i mig?” ”jag går till Fadern.” Jesus öppnar Treenighetens liv för oss och bjuder in oss i detta gudomliga liv, så att vi blir delaktiga av Guds inneboende liv, så att vi får leva av tro, hopp och kärlek, genom den helige Ande.
Aposteln Filippos säger med stor längtan till Jesus: ”Herre, visa oss Fadern, det är nog för oss.” Att se är att tro, men det är en tro som är förenad med hoppet och kärleken. När S:t Bonaventura beskriver den avslutande passagen in i föreningen med Gud anknyter han till Filippos ord:
”Låt oss därför dö, låt oss gå in i mörkret. Låt oss tysta vår oro, våra begär, våra bilder. Låt oss med den korsfäste, gå över från denna världen till Fadern, så att vi, när vi sett Fadern, må säga med Filippos: det är nog för oss” (Itinerarium Mentis in Deum 7.6.4–4a).
Kärleken är den enda kraft som kan åstadkomma denna förening med Fadern, den kärlek varmed Jesus i sin passion tände sin eld på jorden. På korset öppnar Gud sig för människan, som ett bröllop mellan Gud och människa i brinnande kärlek. Det enda viktiga är att brinna av denna kärlekseld, att älska den Korsfäste och så förbli i Treenigheten, förenad med Fadern i kärlek, genom den helige Ande.
Jesus frågar därför: ”Vill du vandra denna väg? ”Jag är vägen”. Önskar du att inte bli bedragen? ”Jag är sanningen”. Önskar du att inte dö? ”Jag är livet.”