En signatur av Gud i allt som finns
En signatur av Gud i allt som finns

Gud, vår Fader, inget finns som undandrar sig din försyn. Röj ur vägen allt som skadar oss, och ge oss allt som leder fram till dig.
2 Pet 3:11b–15a,17–18, Ps 90, Mark 12:13–17
Så låt oss i dag, på nytt, överlåta oss åt Guds vilja och ställa hela vårt liv till hans förfogande.
Som aposteln Petrus skriver ”väntar vi på nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor”. En av kardinaldygderna handlar just om rättfärdighet som vi behöver öva varje dag. Rättfärdighet är den moraliska dygd som består i den varaktiga och fasta viljan att ge åt Gud och nästan det som tillkommer dem. Och det är detta som Jesus talar om i dag: ”Ge kejsaren det som tillhör kejsaren och Gud det som tillhör Gud”. I helgonen ser vi att det ytterst handlar om att ge Gud hela vårt liv och att aldrig låta sin mänskliga frihet begränsas av ”kejsaren” eller staten. Att välja Gud, är att hänföra allt till Herren. Det är ett förhållningssätt då vi steg för steg lär oss att se hur allt, även kejsaren tillhör Gud, mitt liv, min vilja och min tid tillhör Gud.
Jesus berör det som kallas varats analogi, att allting redan är i och av Gud, eftersom ingenting kan finnas till utan hans vilja, utan att han satt igång det. Alltså är det Jesus säger mer radikalt än det först framstår, för även en kung, president eller kejsare tillhör Gud, ingen kan existera oberoende av honom och utan hans hjälp. Gud har gett oss allt, livet, moder jord, årstiderna, växterna, djuren, luften vi andas, och allt tillhör Herren, till och med vår tid. "Ge Gud det som tillhör Gud"; ge din tid, ditt liv, alla dina förmågor och tillgångar till Gud. Allt tillhör Gud.
Det handlar om varje människas skyldighet att ge Gud sin tid, sin plats, sitt liv, eftersom han är den ende som kan äga någonting. Hans är himlen och hans är jorden, hans är människorna och hans är änglarna, hans är tiden och hans är evigheten, hans är mina barn och mina föräldrar, hans är kungen, presidenten, regeringen, riksdagen och kejsaren. Hans är vårt land och vårt folk, alla territorier, länder och folk.
"Vems bild och namn är det?", frågar Jesus. Ja, vems bild och vems namn bär vi genom denna världen, vems namn och bild ser vi själva att vi bär? Vi behöver ständigt påminnas om att allt synligt är en avbild av den Osynlige och särskilt varje människa. Det finns en bild av Gud i allt, en signatur av honom i allt som finns till, som säger vem den egentlige upphovsmannen och ägaren är. Våra liv, vår person, våra förhoppningar tillhör Herren, och därför övar vi oss varje dag, utan förbehåll, ge allt tillbaka till honom.

