top of page

Dagens ord

Offentlig·12 medlemmar

Peder Bergqvist
Peder Bergqvist

Vad är ett liv värt?

Vad är ett liv värt?

Jes 49:1–6, Apg 13:22–26, Luk 1:57–66, 80

Allsmäktige Gud, du sände den helige Johannes döparen att gå före Herren Kristus och bereda ett folk åt honom. Skänk oss din Andes nåd och glädje, och styr våra fötter in på fredens och frälsningens väg.

Vi firar den helige Johannes Döparens födelse och ber om skydd för livet och respekt för livets okränkbarhet, i vår kultur och i vår egen samtid.

”Herren kallade mig, när jag ännu var i moderlivet, han nämnde mitt namn, medan jag låg i min moders sköte”. Redan i sin moders liv nåddes Johannes av frälsningens glädje, därför firar vi hans födelse snarare än hans dödsdag. Gud räknar med detta barn, och ger honom ett ofattbart värde, redan innan han fötts till världen.

Det totala värdet för en människas liv uppgår enligt Trafikverket till drygt 50 miljoner kronor, kostnaden för att beställa ett mord ligger på mellan 100 000 och 1 miljon  kronor. Det finns en stor okunskap om människans höga värde och vår kultur klarar inte av att förmedla storheten som varje barn besitter. Många lider av att inte se sitt värde. I Guds ögon är du underbar, och har alltid varit det sedan han kallade dig, i det fördolda, i moderlivet. Det är en del av den vishet som finns i den judisk-kristna traditionen: ”Jag tackar dig för att du har danat mig så underbart” (Ps 139). Jag tackar Gud för att han gett mig livet, att han vill mitt liv, att mitt värde inte sitter i min egen subjektiva upplevelse av mig själv eller i hur andra människor ser på mig.

Gud möter mig som person, nämner mig vid namn, och ger var och en av oss ett unikt liv som inte kan kopieras eller upprepas. Vi ber därför om att vi ska få Guds ögon för våra liv, så att vi kan se hur han ser på oss, vad han kallar oss till. Så att vi liksom Johannes Döparen kan peka utöver oss själva, på den som har all makt att omsluta hela mitt liv med allt gott.

Redan i moderlivet fick Johannes ”veta och jubla över att Frälsaren kommit till jorden, och när han skådade dagens ljus anade många den stora glädjen”. Det är denna glädje världen behöver, glädjen över att hela människan är kallad till frälsning. Det är lätt att glömma att frälsningen är överskriften för ditt och mitt liv, hela vår person och vårt liv håller på att frälsas. Denna personliga kallelse till frälsning börjar redan när vi vävs i det fördolda, i våra mödrars inre. Där kallar han oss till sig, han nämner oss vid namn och så är hela vårt liv redan från början inrymt i Guds kärleksfulla omsorg och försyn.

7 visningar

Om

Korta predikningar från den katolska Mässan som hålls varje ...

medlemmar

• Ingegerd Nygren
    Ingegerd Nygren
  • ingmyr.christinaingmyr.christina
    ingmyr.christina
  • mailmail
    mail
  • Peder Bergqvist
    Peder Bergqvist
  • bfakarlssonbfakarlsson
    bfakarlsson

HÖR AV DIG