top of page

Dagens ord

Offentlig·53 medlemmar

Peder Bergqvist
Peder Bergqvist

Kristi förklaring, vår förvandling

Kristi förklaring, vår förvandling

Dan 7:9–10, 13–14, 2 Pet 1:16–19, Luk 9:28b–36

Evige Gud, när Kristus trädde fram i förklaringens ljus, fick fäderna från det gamla förbundet vittna om hans hemlighet, och du betygade att vi i honom blivit dina äkta barn. Ge oss en sann och bärande tro, så att vi lyssnar till din älskade Son och med honom får ärva det himmelska riket.

Vi firar Kristi förklaring, då Gud uppenbarar sig för oss, som Treenigheten. Så låt oss lyssna till Faderns röst, skåda Sonen i hans härlighet och omslutas av Andens ljus.

Kristi förklaring sker på tröskeln till påsken, efter förklaringsberget vänder Jesus sina steg mot Jerusalem.  Kristi förklaring är en liten påsk men också en liten pingst. Anden sänker sig ned över lärjungarna, som ett moln. Därför handlar det inte om Kristi förvandling utan om vår förvandling i Kristus, genom Anden. Och det är så oerhört hoppfullt, för min egen brist, min svaghet, ja inte ens min synd begränsar Guds vilja och makt att förvandla mig genom den helige Ande.

Kristi förklaring öppnar ett fönster mot Guds eviga nu. I det lysande molnet omslöts lärjungarna av Andens osynliga verklighet, hörde Faderns ohörbara röst, såg Sonens osynliga härlighet. Men S:t Augustinus säger i en predikan att Herren dolde något viktigt för dem, och han dolde det fram till tiden efter sin död. Innan Kristus fullbordat påskens mysterium var meningen med människans smärta, lidande och död dold för människan. Gud måste först själv gå ned för att lida på jorden, för att tjäna på jorden, för att bli föraktad, för att bli korsfäst. Petrus ville inte känna den smärta som var hans egen, men av kärlek ville Gud känna den smärta som var både Petrus och alla människors smärta. Och frukten av denna Guds utblottelse och passion får vi smaka i Eukaristin och därför kallas det vi här tar emot för odödlighetens läkemedel. Den kropp och det blod som själv gått genom lidandets och dödens port befriar oss från vår rädsla för död, lidande och smärta.

Kristi förklaring handlar om vår förvandling, då vi får erfara att han som besegrat all död och allt mörker, förvandlar våra liv så att vi kan vi börja att älska korset, öva upp en beredskap för lidandet, i förening med Kristus, jungfru Maria, alla helgon och alla lidande i denna värld.

Fadern pekar alltid och överallt på det förvandlade brödet, Kristi kropp, och säger: "Detta är min älskade Son. Lyssna till honom.” Ja, lyssna till honom, och ta emot honom, och bli det ni är, hans lidande kropp i denna värld, och hans segrande kropp i himlen.

7 visningar

medlemmar

• pilgrimstidpilgrimstid
    pilgrimstid
  • Matthew Richardson
    Matthew Richardson
  • gr.faldtgr.faldt
    gr.faldt
  • Ingegerd Nygren
    Ingegerd Nygren
  • magnus.frohlermagnus.frohler
    magnus.frohler