top of page

Dagens ord

Offentlig·11 medlemmar

Peder Bergqvist
Peder Bergqvist

Kristus är samtidigt grindvakt, grind och herde

Kristus är samtidigt grindvakt, grind och herde

Apg 11:1–18 och Joh 10:1–10

Gud, du fullkomliga ljus för dina saliga, du som här på jorden låter oss fira påskens mysterium, låt oss i alla evigheter glädja oss i den härlighet som är nådens fullkomning.

Kyrkan är ett fårahus, och dörren in i Kyrkan är Kristus. ”Jag är grinden in till fåren”. Denna dörr hade varit stängd en lång tid men låstes upp genom Kristi passion så att alla skulle kunna träda in i paradiset; inte endast ett folk utan alla folk. ”Sedan såg jag, och se, en dörr stod öppen till himlen” (Upp 4:1). Kristus är en liten och låg dörr som ingen som är stor kan träda in genom, man måste själv vara liten och fattig för att komma in. Endast som tiggare kan vi komma inför Gud: ”Gå in genom den trånga porten” (Matt 7:13). Och den som går in genom honom skall bli räddad.

”Han skall gå in och han skall gå ut, och han skall finna bete”. Här ser S:t Augustinus inkarnationens mysterium: ”Gud blev människa för att gudomliggöra hela mänskligheten i sig själv, och för att människan skulle vända sig helt till Gud och älska honom. Så att oavsett om människan går in eller ut så ska de finna vila i sin Skapare. Vila till det yttre i Frälsarens mänskliga kropp och vila i det inre genom Skaparens gudomlighet”.

Jesus är inte bara grinden utan också grindvakten: han är den som av kärlek öppnar sig själv på korset, han öppnar Skriften för sina lärjungar, han öppnar paradisets port för människan: ”Jag var död, och se, jag lever i evigheters evighet, och jag har nycklarna till döden och dödsriket” (Upp 1:18).

Men hur kan Kristus samtidigt vara grindvakt, grind och herde? Jo, på samma sätt som han är vägen, sanningen och livet. Kristus är hela tillvarons centrum och eftersom han är vägen till Fadern så är han grinden eller dörren. Eftersom han är sanningen som lär ut vägen är han grindvakten. Eftersom han är livet är han herden som skänker vila och beskyddar livet. Den gode herden kallar på sina får med deras namn, han kallar dem genom att de känner igen honom. Han leder dem fram så att de får vila vid lugna vatten genom sin undervisning och han går före dem genom sitt exempel, för att hela kyrkan ska nå det mål till vilket hennes Herre och Herde har gått före.

6 visningar

Om

Korta predikningar från den katolska Mässan som hålls varje ...

medlemmar

• Ingegerd Nygren
    Ingegerd Nygren
  • ingmyr.christinaingmyr.christina
    ingmyr.christina
  • mailmail
    mail
  • Peder Bergqvist
    Peder Bergqvist
  • bfakarlssonbfakarlsson
    bfakarlsson

HÖR AV DIG