Jesus är den sanne filosofen
Jesus är den sanne filosofen

Gud, du fullkomliga ljus för dina saliga, du som här på jorden låter oss fira påskens mysterium, låt oss i alla evigheter glädja oss i den härlighet som är nådens fullkomning.
Apg 11:1–18 och Joh 10:11–18
Vi ber om hjälp att känna igen den gode Herdens röst i dag och alla dagar.
”Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och de känner mig, liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern. Och jag ger mitt liv för fåren”. Jesus är den sanne filosofen, den som känner människan, den som vet hur man lär ut den väsentliga konsten: konsten att vara autentiskt mänsklig, konsten att leva och dö. Så avbildas Kristus på tidiga kristna sarkofager som den sanne filosofen, som håller evangeliet i ena handen och filosofens vandringsstav i den andra. Med sin stav erövrar han döden och han berättar för oss vem människan verkligen är och vad en människa måste göra för att vara riktigt människa. Han själv är både vägen och sanningen, och därför är han också livet som vi alla söker. Han är den som visar oss vägen bortom döden, och bara någon som är en sann lärare i livet kan göra detta, en sann filosof och en sann lärare.
”Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan få det tillbaka. Ingen har tagit det ifrån mig, jag ger det av fri vilja. Jag har rätt att ge det, och jag har rätt att få det tillbaka. Detta har min Fader bestämt för mig”. Jesus har något att säga om det verkliga livet och han berättar för oss om detta liv, som han frivilligt avstår ifrån och får tillbaka.
”Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren”. Jesus är den gode herden som av kärlek öppnar sig själv på korset, han öppnar Skriften, han öppnar paradisets port för människan: ”Jag var död, och se, jag lever i evigheters evighet, och jag har nycklarna till döden och dödsriket” (Upp 1:18).
Den sanne herden är den som känner vägen som går genom dödens dal, en som vandrar med mig även på den slutliga ensamhetens väg, dit ingen kan följa med mig och vägleda mig genom: han själv har gått denna väg, han har stigit ner till dödens rike, han har besegrat döden och han har återvänt för att följa med oss nu och ge oss vissheten om att vi tillsammans med honom hittar en väg rakt igenom döden, dödsriket, ensamheten och övergivenheten, därför fruktar jag ingenting ont, hans käpp och stav de tröstar mig.