top of page

Dagens ord

Offentlig·9 medlemmar

Peder Bergqvist
Peder Bergqvist

Den helige Ande bringar allas viljor till samklang

Den helige Ande bringar allas viljor till samklang

Apg 8:1b–8 och Joh 6:35–40

Gud, du vår evige Herde, skydda din hjord för evig tid, och ge den i din stora kärlek en herde som behagar dig genom ett heligt liv och bär verklig omsorg om oss alla.

I dag inleds konklaven och vi ber för alla kardinaler som deltar om lyhördhet för den helige Ande, att den helige Ande ska bringa allas viljor till samklang, i trohet mot den katolska ortodoxa tron.

Förebilden för konklaven finner vi i Treenighetens inre liv, i relationen mellan Fadern, Sonen och den helige Ande. Sonen utför Faderns vilja: ”jag har inte kommit ner från himlen för att göra vad jag själv vill utan för att göra hans vilja som har sänt mig”. En stege är rest mellan himmel och jord redan i skapelsen, och evangelierna berättar om hur Jesus Kristus reparerar denna stege. På den stegen, som är Kristus själv, stiger vi upp till Gud, genom att som Kristus göra Faderns vilja, inte vår egen.

Vi är inte passiva kärl, eller instrument, utan Gud räknar med oss och vad vi är och kan göra, vi är medskapare oavsett om vi är kardinaler eller inte. Den kaldeiske biskopen, Saad, berättar om hur han togs till fånga av IS. Han lyckades fly och mirakulöst simma över den stora floden innan han togs till fånga. Hans ord ekar i dag: ”Jag måste i varje fall försöka, jag måste göra min bit, sedan får Gud göra sin.” Det lönar sig inte att se tillbaka och tvivla på allt vi har gjort, vi ska inte begränsa oss utifrån våra misstag och att vårt liv rent mänskligt sett inte blivit någon succé.

För det är Jesus som ger liv: ”Jag är livets bröd”. Och hans bröd ger inte endast liv utan tillfredställer också vårt känsloliv och vårt intellekt. Därför säger han: ”Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta.” Detta bröd mättar vår känslomässiga hunger och vårt intellekts törst med kärlek och tro, krafter som kommer från Gud och leder oss tillbaka till Gud. Detta är den sanna innebörden av en måltid.

”Alla som Fadern ger mig skall komma till mig, och den som kommer till mig skall jag inte visa bort”. Det är Faderns vilja, ”alla som ser Sonen och tror på honom skall ha evigt liv.” Att vi ser Sonen och tror på honom är Faderns vilja och vi kan se Sonen och tro på Sonen i allt som vi möter, eftersom han är hela tillvarons mittpunkt och hjärta. Vi kan se honom, eftersom han som ser på oss i allt: i påveval, i vårt arbete, i varje människa vi möter, i all slags väderlek, i vår ekonomiska verklighet, i fågelsången, i det vackra och i det fula, i lidandet och i framgången. Så återfinner vi vår glädje att göra Faderns vilja, i Sonen genom den helige Ande.

4 visningar

Om

Korta predikningar från den katolska Mässan som hålls varje ...

medlemmar

• Ingegerd Nygren
    Ingegerd Nygren
  • ingmyr.christina
    ingmyr.christina
  • Peder Bergqvist
    Peder Bergqvist
  • bfakarlsson
    bfakarlsson
  • stefanpistone
    stefanpistone

HÖR AV DIG