top of page

Dagens ord

Offentlig·9 medlemmar

Peder Bergqvist
Peder Bergqvist

I Jesus formas en ny mänsklighet

I Jesus formas en ny mänsklighet

Apg 8:26–40 och Joh 6:44–51

Välsignad är du, Herre, som i denna påskens tid låter kärlekens gåvor flöda över. Låt oss befrias från mörkret och orubbligt hålla fast vid sanningens ord.

För evangelisten Johannes når budskapet om Jesus sin höjdpunkt när soldaten sticker upp hans sida med lansen, och det kommer ut blod och vatten ur Jesu sida. Det är för detta som Fadern sänt sin Son, i och med detta är Jesus totalt öppen, han är totalt ”för” människan, inte längre en ensam individ utan den nye ”Adam”, från vars sida Eva, en ny mänsklighet formas.

Kyrkan framträder som den nya Eva, ”ur såret i hans sida”, vilket redan S:t Irenaeus av Lyon (130–202) säger. Ur hans kropp strömmade det fram vatten och blod: Dopets vatten och Eukaristins blod. Det är dessa mysterier som planterar Kyrkan som ett paradis i världen. Jesus som sa till rövaren på korset ”I dag skall du vara med mig i paradiset”, yttrar dessa ord till mannen som Filippos döpte och till var och en som i dopet föds in i Kyrkan. Genom Eukaristin får vi ”dia vid hennes bröst”, med Irenaeus ord.

Sonen omfamnar alla genom att förlora sig helt till Fadern, han representerar alla människor, i sig själv, inför Fadern.

Och Fadern drar alla till sig genom det ”inkarnerade Ordet”, Sonens kött, det himmelska mannat. ”Jag är det levande brödet, som har kommit ner från himlen. Den som äter av det brödet skall leva i evighet. Brödet jag skall ge är mitt kött, jag ger det för att världen skall leva.” Att Jesus talar om sitt kött förtydligar vad det betyder att han blivit människa. Köttet står för den levande kännande delen av människans kropp och vårt kött som verkligen kan ses och beröras. Köttet handlar inte bara om kroppen och de kroppsliga sinnena utan också om erfarenheten av födelse, växt, av sorg, glädje. Att Gud har blivit kött betyder att han har tagit till sig all mänsklig erfarenhet, att han förstår och älskar oss inifrån oss själva, som de vi är.

Men Gud har inte bara stigit ned i den mänskliga världen utan han har också stigit upp till himlen med sitt kött, och gett människans natur och människans hela erfarenhet en plats i himlen. Där har vi för alltid vårt hem,  riktningen och slutmålet för hela vårt mänskliga liv.

6 visningar

Om

Korta predikningar från den katolska Mässan som hålls varje ...

medlemmar

• Ingegerd Nygren
    Ingegerd Nygren
  • ingmyr.christina
    ingmyr.christina
  • Peder Bergqvist
    Peder Bergqvist
  • bfakarlsson
    bfakarlsson
  • stefanpistone
    stefanpistone

HÖR AV DIG