top of page

Dagens ord

Offentlig·61 medlemmar

Peder Bergqvist
Peder Bergqvist

En andlig föda till liv där känsla och förnuft vandrar tillsammans

En andlig föda till liv där känsla och förnuft vandrar tillsammans

Herre, du har skänkt oss trons och dopets gåvor. Var nära oss i vår bön, och ge oss genom Kristi uppståndelse del i det eviga livet.

Apg 8:1b–8 och Joh 6:35–40

Vi ber om nåden att Fadern denna morgon ska dra oss tillbaka till sig genom Sonen i den helige Ande.

Brödet är personen Jesus Kristus, som både Gud och människa: ”Jag är livets bröd”. Detta bröd ger inte bara liv utan tillfredsställer också människans känsla och förnuft, så att de vandrar tillsammans. Därför säger han att: ”Den som kommer till mig”, genom kärleken, "skall aldrig hungra.” ”Och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta.” S:t Bonaventura skriver om kärlek som en föda eftersom den är den mest grundläggande känslan och den enda kraft som kan förena. Tron är en dryck eftersom den relaterar till den intellektets aktivitet som är minst förenande. Liksom drycken sköljer ner födan så vägleder tron och intellektet känslornas krafter. ”Detta är vad det betyder att äta en måltid” (se S:t Bonaventuras kommentar till Johannesevangeliet).

De som blir stärkta av denna måltid är de troende som är kallade och utvalda av Gud. Jesus har ju sagt: ”Den som kommer till mig skall aldrig hungra”, men ni som inte tror kan inte bli mättade: ”ni har sett mig och tror ändå inte”.

”Alla som Fadern ger mig”, genom ett evigt utväljande och en tidslig kallelse, ”skall komma till mig”, genom tro och kärlek. Och alla ”som kommer till mig skall jag inte visa bort”. Han, den gode Herden, ska inte kasta ut, utan leda in, han ska komma in i var en som kommer till honom, och äta med dem (Upp 3:20).

”Ty jag har inte kommit ner från himlen för att göra vad jag själv vill utan för att göra hans vilja som har sänt mig”. Sonen utför Faderns vilja. På Faderns uppdrag stiger Sonen ner för att resa oss upp, med honom. Och vi reser oss genom att som Kristus göra Faderns vilja, inte vår egen. Sonen blev lydig, ända till döden, döden på ett kors. Och Faderns vilja är tydlig: ”att jag inte skall låta någon gå förlorad av dem som han har gett mig, utan låta dem uppstå på den sista dagen”.

”Ty detta är min Faders vilja”, att alla som har utvalts och kallats skall äta av detta levande bröd, så att ”alla som ser Sonen och tror på honom skall ha evigt liv. Och jag skall låta dem uppstå på den sista dagen.” Genom att äta denna andliga föda, i tro, hopp och kärlek, dras vi med i den uppåtgående rörelse som utgår från Fadern, genom Sonen och den helige Ande, och leder oss tillbaka till ursprunget: Fadern.

11 visningar

medlemmar

• pilgrimstidpilgrimstid
    pilgrimstid
  • Matthew Richardson
    Matthew Richardson
  • gr.faldtgr.faldt
    gr.faldt
  • Ingegerd Nygren
    Ingegerd Nygren
  • Миша Воронов
    Миша Воронов