top of page

Dagens ord

Offentlig·64 medlemmar

Peder Bergqvist
Peder Bergqvist

Offer lönar sig

Offer lönar sig

Giovanni Battista Piazzetta: Jungfru Maria och barn visar sig för S:t Filippo Neri. Oljemålning på duk av Giovanni Battista Piazzetta, troligen 1725 eller senare; i National Gallery of Art, Washington, D.C.
Giovanni Battista Piazzetta: Jungfru Maria och barn visar sig för S:t Filippo Neri. Oljemålning på duk av Giovanni Battista Piazzetta, troligen 1725 eller senare; i National Gallery of Art, Washington, D.C.

Vår Gud, i alla tider utser du tjänare åt dig och pryder dem med särskild helighet och nåd. Tänd också i oss den Andens låga som brann i den helige Filippos hjärta.

1 Pet 1:10–16 och Mark 10:28–31

Vi firar i dag S:t Filippo Neri. Låt oss med honom hålla fast vid Jesu orubbliga löfte om att allt vi avstår från kommer att belönas rikligt, låt detta inspirera oss att gå vidare med uthållighet, med glädje och med stort mod.

Vad är Guds vilja med mitt liv? Det finns en sak som vi vet att Gud vill med oss och det är att vi blir heliga (1 Thess 4:3). Som S:t Petrus skriver: "Lev ett alltigenom heligt liv, liksom han som har kallat er är helig. Det står ju skrivet: Var heliga, ty jag är helig." Budet ”Var heliga”, är djupast sett en delaktighet i Gud, eller en förening av allt i mitt liv med Gud. Allt ifrån min sömn och glädje till mina bekymmer och min oro kan jag förena med Gud. Det är som när vattnet hälls i vinet, när prästen i Mässan tyst ber: ”Genom detta vattnets och vinets mysterium må han som för vår skull blivit sann och verklig människa ge oss del av sin gudomliga natur”.

När Petrus säger: ”Vi har lämnat allt och följt dig”, så anknyter det till Kyrkans reflektion om lärjungaskapet som ett offer. Men detta offer är många offer, för Jesus räknar upp olika saker som lärjungarna offrat: ”hus eller bröder eller systrar eller mor eller far eller barn eller åkrar”. Petrus fråga kan då ses utifrån ett offerperspektiv och då blir hans ord som en påminnelse: ”kom ihåg, Herre, allt vad vi har offrat, för att följa dig”. På motsvarande sätt förenar vi våra offer med åminnelsen i Eukaristin: ”gör detta till min åminnelse.”

Tänk på allt som offrats till Herren i alla kloster, kommuniteter, församlingar, missioner, hem, alla olika slag av offer som burits fram inför Herren, till hans ära. När vi gett våra liv, från morgon till kväll, som genuina gemenskapsoffer, matoffer, tackoffer, frikostiga förstlingsoffer får vi också som Petrus frambära vårt påminnelseoffer, påminna Gud om vad vi offrat.

För en gångs skull förebrår inte Jesus Petrus utan uppmuntrar honom och alla som offrar något med en mångdubbel belöning: ”ni skall få hundrafalt igen”, ”och sedan evigt liv i den kommande världen”.

Liksom Jesu lärjungar avstod från stora saker kan vi börja med att avstå från något litet. Vi kan avstå från att tala illa om någon, avstå från de små frestelserna. Det är de små stegen mot helighet. Allt vårt arbete, alla våra ansträngningar och vår möda, ”ja, också livets bekymmer när de bärs med tålamod, allt detta blir andliga offer ’som Gud vill ta emot tack vare Jesus Kristus’ (1 Pet 2:5). När Eukaristin firas, bärs dessa offer fram tillsammans med offret av Herrens kropp och vi är så med och viger världen själv åt Gud” (Lumen Gentium 34).

22 visningar

medlemmar

• pilgrimstidpilgrimstid
    pilgrimstid
  • Matthew Richardson
    Matthew Richardson
  • gr.faldtgr.faldt
    gr.faldt
  • Ingegerd Nygren
    Ingegerd Nygren
  • Миша Воронов
    Миша Воронов