Skillnaden mellan att frukta människor och att frukta Gud
Skillnaden mellan att frukta människor och att frukta Gud

Herre, låt oss för evigt älska och frukta ditt heliga namn, ty inget kan skilja de dina från din kärlek och faderliga omsorg.
Jer 20:10–13, Rom 5:12–15, Matt 10:26–33
Jesus manar oss idag och hela denna sommar: ”Var inte rädda!”
Profeten Jeremia möter det som verkligen hotar hans liv, motstånd och anklagelser: ”Skräck från alla håll! Ange honom! Vi skall ange honom!" Alla som stod mig nära väntar nu på mitt fall”. Men så skriver han: ”Men Herren står på min sida, stark och fruktansvärd … Sjung till Herrens ära! Prisa Herren! Ty han räddar den fattige”. Gud tar inte bort farorna, utan han är med oss mitt i alla faror. Och Gud är starkare än allt det vi är rädda för, det som hotar oss. Därför upprepar Jesus samma maning till lärjungarna tre gånger: ”Var inte rädda!” Han har förberett sina lärjungar på vad som ska komma och på samma sätt hjälper han oss att öva upp en beredskap för lidande och död. Så, var inte rädd, i Kristus är du säker, han är din borg, ditt beskydd och din räddare, var inte rädd!
När vi ser på helgonen kan vi se detta mod och denna kraft som trotsar alla hot och faror. De har konfronterat sina rädslor. Men de har inte fruktat de elaka och onda människorna i världen. Nej, de har snarare fruktat Gud. De oroade sig inte för vad folk tyckte, utan de fruktade för vad Gud ville att de skulle göra, för Guds vilja. Så, vad är det vi fruktar? En sund gudsfruktan vet att det enda riktigt allvarliga i livet är att fångas av synden och komma bort från Gud. Den gudsfruktans Ande har vi fått i konfirmationen och vi behöver den så länge vi lever på jorden. Utifrån denna gudsfruktan växer det fram en kärlek som driver ut all annan fruktan.
Allt vilar i Guds hand, i hans försyn, vi kan tryggt vila i förvissningen om att vår himmelske Fader har vänt sin blick till oss, till sina ringa tjänare och tjänarinnor. Var därför inte rädd, varken för människor, för världen, för lidanden: du är föremål för Guds ofattbart generösa och kärleksfulla omsorg. Denna omsorg uttrycks med orden ”på er är till och med hårstråna räknade”, så fullständigt och omfattande är hans beskydd, så mycket bryr han sig om dig. Kasta alla dina bekymmer på Herren, ty han har omsorg om dig (1 Petr 5:7). Även om ingen människa skulle bry sig om dig, så bryr sig Gud om dig, mer än du någonsin kan ana, nu och för evigt.