Kallad till förvandling
Kallad till förvandling

3 Mos 23:1, 4–11, 15–16, 27, 34b–37, Matt 13:54–58
Gud, för vilken alla hjärtan är uppenbara, alla önskningar kunniga och inga hemligheter fördolda, rena våra avsikter med din helige Andes upplysning, så att vi fullkomligt älskar dig och värdigt förhärligar ditt heliga namn.
I Nasaret kunde man se vilka jordiska föräldrar Jesus hade, men inte hans himmelske Fader. Man kunde se hans hemstad, vad hans familj arbetade med, hur de försörjde sig, men inte hans verkliga hemstad, himlen och hans gudomliga väsen och sammanhang.
Vi människor ser oftast bara det yttre, medan Gud ser till hjärtat, det inre, den djupare verkligheten. Vi distanserar oss från Gud genom att skilja det som är vanligt, vardagligt, mänskligt, materiellt från det andliga, gudomliga, heliga.
Därför kunde man i Nasaret inte se Himlen, därför kunde man inte i människan Jesus se Guds Son, därför kunde man inte i Jesu jordiska familj se hur Gud var ytterst närvarande, både i arbetet och familjelivet i Josef, Marias och Jesu liv.
Så, hur är det då här i Sverige i dag? Är det inte likadant här också? Att vi har så svårt att se Guds ständiga närvaro? Vi har så svårt att ta till oss att det i själva verket inte går att tänka sig att det skulle finnas en enda plats, en enda tidpunkt, ett enda litet människohjärta, där Gud inte är med sin gränslösa makt, vishet och godhet.
Vi firar nu Eukaristi, altarets allra heligaste sakrament, den heliga Mässan, för att vi ska föras bort från våra egna föreställningar, våra egna missuppfattningar, våra egna blockeringar och distraktioner, till den ende som kan försona allt, till den ende som kan leda mig bort från min egen vilsenhet, min egen tendens att leva ytligt, distanserat, till att leva ett helt liv, ett andligt liv, där allt hör samman: i Jesus Kristus som sann människa och sann Gud, han som försonar det jordiska och det himmelska, det gudomliga och det mänskliga.
Detta har med Katolska kyrkan att göra, detta har med heliga Mässan att göra. För här är Guds ord levande och verksamt, nyskapande, helande och frälsande. När prästen uttalar Jesu egna ord, blir brödet och vinet Kristi kropp och blod. Materien blir livgivande. Prästen får i Kristi person uttala Kristi egna ord så att Ordet utför vad det säger. "Detta är min kropp". "Detta är mitt blod”. Kristus blir närvarande helt och fullt. Endast här kan vi förstå att Guds ord har bevarat sin fulla kraft.
Det är den helige Ande som åstadkommer detta, då Fadern sänder den helige Ande över brödet och vinet och förvandlar dem till Guds Sons livsgivande kropp och blod.
Men det handlar inte i första hand om att Treenigheten förvandlar bröd och vin utan om att Gud kallar denna värld till förvandling, att människan, att du och jag är kallad att bli förvandlade genom detta livgivade bröd, som är Jesus Kristus, Guds Son, sann Gud och sann människa.
Så, Gud är inte långt borta, Jesus Kristus är med oss alla dagar till tidens slut, genom sin heliga Kyrka, där den helige Ande bor och verkar för att leda alla tillbaka till Gud.
Det är oändligt stort att jag är innesluten i Guds nåd och kärlek. Därför vill jag uppmuntra dig till att i dag att släppa in Jesus Kristus i ditt liv, och verkligen ta till dig att Gud själv kan ta plats i ditt liv. Ett liv som är så vardagligt och enkelt, men som Gud har skapat i sin stora kärlek, och fortsätter att älska, och förvandla, för att göra dig beredd för det himmelska livet, där fullkomlig frid och gemenskap med Fadern, Sonen och den helige Ande, väntar dig.
Vi kan välja att låta honom vara en stötesten eller ta emot hans eviga kärlek, bekänna våra synder, och låta honom förvandla oss. Men vi ska inte begå samma misstag som Nasarets invånare och hålla Gud ifrån oss, utan bjuda in honom till att förvandla och försona allt, liksom brödet förvandlas till Kristi kropp på altaret.