Ett levande bröd med nådens och härlighetens liv
Ett levande bröd med nådens och härlighetens liv

Välsignad är du, Herre, som i denna påskens tid låter kärlekens gåvor flöda över. Låt oss befrias från mörkret och orubbligt hålla fast vid sanningens ord.
Apg 8:26–40 och Joh 6:44–51
Vi övar oss i att varje dag lyssna till Faderns röst, genom att tro på Sonen i den helige Andes ljus.
”Ingen kan komma till mig utan att Fadern som har sänt mig drar honom”. Ingen kan komma till Jesus, genom tro, hopp och kunskap, om inte Fadern, som sänt Sonen, drar honom, genom uppenbarelse. Det är detta Jesus säger om aposteln Petrus: ”Salig är du, Simon Barjona, ty ingen av kött och blod har uppenbarat detta för dig, utan min Fader i himlen” (Matt 16:17). Fadern drar sålunda människor till Sonen genom uppenbarelse: "och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen”, genom återlösning och odödlighet.
På detta sätt drar Fadern i den första läsningen ”en etiopier som var mäktig hoveunuck hos kandake, den etiopiska drottningen”, till Sonen. Ordet som han inte förstår blir uppenbarat för honom genom att Filippos var vägledd av en ängel och den helige Ande. Filippos kom nära och hörde hur mannen läste profeten Jesajas profetia om Jesus: ”Liksom ett får som förs till slakt, liksom ett lamm som är tyst inför den som klipper det öppnade han inte sin mun”. Så undervisar Filippos om Jesu offerdöd utifrån apostlarnas vittnesbörd, det som vi läser om i evangelierna. Mannen inre öga öppnas, han döps och får del av det sakramentala flöde som strömmar ut från Jesu uppståndna och livgivande kropp.
”Var och en som har lyssnat till Fadern och lärt av honom kommer till mig”. Att komma till Sonen är att lyssna till Fadern, att lära och att låta sig inspireras genom tro, hopp och kärlek. Vår lott är att höra Faderns röst, den ende som sett Fadern är Sonen: ”ingen har sett Fadern, utom den som har kommit från Gud; han har sett Fadern”. Att höra Faderns röst är att tro på Sonen, som ger evigt liv: ”den som tror har evigt liv. Jag är livets bröd”. Detta levande bröd är nådens och härlighetens liv. Var och som äter detta bröd, genom tro och kärlek, skall inte dö, för det ger oss del i nådens liv. ”Jag är det levande brödet, som har kommit ner från himlen”. Sonen har liv i sig själv och på så vis ger han sig själv som ett livgivande bröd, i ett överflöd av barmhärtighet. ”Den som äter av det brödet skall leva i evighet. Brödet jag skall ge är mitt kött, jag ger det för att världen skall leva”, för det ger oss del i härlighetens liv, den fullkomliga skönhetens liv, oändligt.