Jer 20:10–13, Joh 10:31–42
Herre, lös ditt folk ur syndens band, förlåt oss våra överträdelser, och låt oss, trots vår svaghet, leva som benådade och fria människor.
Ondskan är så svår att förstå och hantera men samtidigt så uppenbar. Ondskan är i någon mening en brist, en avsaknad av de goda, men samtidigt något i sig självt, som orsakar lidande och död. Ondskan visar sig i hur människorna behandlade profeten Jeremia, allt förtal, all elakhet och planerna att döda honom. Och all denna ondska sammanfattas i korsets mysterium. Jesu död var ett försök av Satan och av syndiga människor att utrota allt gott i världen. I dagens evangelium tar människorna upp stenar, på nytt, för att stena honom: ”Jag har låtit er se så många goda gärningar som kommer från Fadern. För vilken av dem stenar ni mig?”
Vi har alla del i denna ondska, viljan att utrota allt gott ur världen, vi finns med också i denna sida av korset och döden. Det är den tidiga Kyrkans bekännelse: att vi har dödat Jesus, men Gud uppväckte honom och insatte honom som Herre på sin högra sida.
Jesus nämner Faderns namn hela fem gånger i detta avsnitt. Sonen hänvisar hela tiden allt till Fadern: ”jag vill att ni ska fatta och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern."
I en värld fylld med ondska lever Sonen sitt mänskliga liv, och därför också sin död, i sitt sonskap inför Fadern i trohet och kärleksfull tillgivenhet till Fadern, för att öppna denna relation, kärlek och vänskap för alla. Så besegras det onda genom denna kärlek som är själva livet och det självutbredande goda, som kan gå genom stängda dörrar, transcendera tid och rum, och liksom sticka hål på ondskan inifrån, hitta en tidigare okänd väg ut ur dödsriket. Därför är Påsken vår verkliga frälsning, det verkliga förverkligandet av att Jesus har besegrat världen (Joh 16:33), synden och det onda. I och genom Kristi uppståndelse från de döda har Gud kallat ”den nya jorden” till existens, det är en återställelse av skapelsen, en nyskapelse, som vi är en del av, så att vi kan leva som benådade och fria människor.