Apg 3:11–26, Luk 24:35–48
Gud, vår Fader, du förenar alla folk i bekännelsen av ditt heliga namn. Låt dem som i dopets källa blivit födda på nytt växa samman till ett i tro och handling.
Vi lyssnar till ännu en påskpredikan av Petrus, nu i Salomos pelarhall i templet: ”Ni förnekade honom som var helig och rättfärdig och begärde att få en mördare frigiven, och vägvisaren till livet dödade ni. Men Gud har uppväckt honom från de döda, det kan vi vittna om”. Det som korsfäster Jesus är mina synder. Först när jag förstår det kan det bli påsk i hjärtat. Det är människans skuld som drar till sig Guds kärlek och Kristi uppståndelse! Vilken lycka, att det som är allra mest tragiskt och hopplöst utgör själva grunden för att Gud visar sin kärlek: ”Det var i första hand för er som Gud lät sin tjänare uppstå, … för att välsigna er genom att förmå er alla att lämna ondskans väg”.
När Josef äntligen försonar sig med sina bröder, efter att de drivit bort honom och velat döda honom, kan han säga: ”Ni ville mig ont, men Gud har vänt det till något gott. Han ville göra det som nu har skett och därigenom bevara många människor vid liv” (1 Mos 50:20).
I lovsången till påskljuset, exultet, som sjungs under påsknatten, återspeglas detta genom att skulden prisas salig. ”Nödvändig var förvisso Adams synd, som utplånades genom Kristi död. Lycksalig är i sanning den skuld, som blev inlöst av en sådan Återlösare!”
Jesus, Guds Son, har stigit ner i dödsriket och upp därifrån för att ingen ska kunna sjunka så inte en gudomlig hand når ända dit ner, för att ingen ska kunna säga att allt hopp är ute.
Här står han mitt ibland oss med den himmelska hälsningen: ”Frid över er!” Och Jesus öppnar sina lärjungars sinnen, ”så att de kunde förstå skrifterna”. Och sedan pekar han på den Andens rörelse som utgår från och återvänder till Fadern, som Kyrkans rörelse, från Jerusalem till jordens yttersta gräns, och som vi blivit en del av: ”Detta är alltså vad skriften säger: Messias skall lida och uppstå från de döda på tredje dagen, och syndernas förlåtelse genom omvändelse skall förkunnas i hans namn för alla folk, med början i Jerusalem. Ni skall vittna om allt detta.”