Ef 6:10–20, Ps 144, Luk 13:31–35
Allsmäktige, evige Gud, låt tron, hoppet och kärleken växa i oss, så att vi älskar dina bud och uppnår vad du lovat oss.
Vi ber om frid mitt i all oro och förvirring och himmelskt beskydd i kampen mot det onda.
”Skynda dig i väg härifrån. Herodes vill döda dig.” Namnet ”Herodes” står för de politiska hot som Jesus och de troende utsätts för. Denne Herodes som låtit halshugga Johannes Döparen och nu ville döda Jesus var son till den Herodes som dödade alla pojkar i Betlehem med omnejd i jakten på den nyfödde Messias. En tredje Herodes möter oss i början av Apostlagärningarna när han halshugger aposteln Jakob och sätter Petrus i fängelse. Den förste Herodes var ond, den andre värre och den tredje var värst, skriver S:t Bonaventura.
”Hälsa den räven”, säger Jesus och refererar sedan till sig själv som hönan som vill samla alla kycklingar under sina vingar. ”Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna”. Räven och hönan, den ene vill döda och den andre vill samla och beskydda. Det så att säga ”hönlika” hos Jesus, är hans omsorg om de sjuka, de fattiga, hur han segrar över det onda genom svagheten, inte med vapen utan med sin passion på korset. Jesus är samtidigt den profetiska höna som frivilligt ger sitt liv för de många.
Bilden av räven och hönan är en del av ett mycket levande folkligt bildspråk som uttrycker Guds kreativitet, skaparkraft och hans närvaro i vår värld och hans stöd i vår mänskliga kamp.
Ta på er Guds rustning, säger aposteln Paulus, för vi har alla våra Herodes att möta, livet är en kamp men som han säger: ”Det är inte mot varelser av kött och blod vi har att kämpa, utan mot härskarna, mot makterna, mot herrarna över denna mörkrets värld, mot ondskans andekrafter i himlarymderna”. Vi glömmer lätt bort detta och kämpar vår kamp i fel riktning, mot något yttre, när kampen i själva verket oftast sker inom oss och ovanför oss.
Vi ber därför i den heliga liturgin om frid i våra hjärtan och att vi ska vara trygga mitt i all oro och förvirring, utifrån insikten i att han som är som en gudomlig höna, är fullt ut verksam i vår värld med sin oerhörda kraft, med omsorg om de sjuka, med en oövervinnlig kraft i kampen mot det onda, tillsammans med hela den himmelska härskaran. Han ger oss den frid som inte världen kan ge. Därför samlas vi varje morgon under hans vingar för att varje dag: ”hämta styrka hos Honom, Herren, av hans oerhörda kraft”.