2 Sam 7:4–5a, 12-14a, 16, Rom 4:13, 16–18, 22, Matt 1:16, 18–21, 24a
Allsmäktige, evige Gud, under den helige Josefs trogna vård lät du frälsningens mysterium ta sin början på vår jord. Hör hans bön och hjälp din kyrka att alltid troget tjäna detta verk, till dess det en gång fullbordas.

Denna dag, då "Josef, Marias brudgum" firas, den man under vars beskydd "frälsningens mysterier tog sin början på vår jord", omnämns för första gången i ett nordfranskt kalendarium cirka år 800. Först på 1400-talet fick josefskulten ett verkligt folkligt underlag. Högtiden föreskrevs för hela den romerska riten 1621. 1870 utnämndes Josef av Pius XI till hela kyrkans skyddspatron, och Johannes XXIII införde hans namn i kanonbönen. Påven Benedictus XVI och påven Franciskus beslöt år 2013 att den helige Josefs namn skulle ingå i samtliga kanonböner.
Liksom Maria blev Herrens tjänarinna, så blir Josef sin Herres tjänare. Utan ett ord av tvekan. Han ställer inte ens en fråga, inte ett ord är bevarat ur hans mun. Han är det tysta föredömet i trons lydnad. Det är en tystnad i både glädje och smärta, som skär rakt igenom hans liv.
I evangelierna ser vi en unik närhet till änglarna i Josefs och Marias liv. Detta visar hur viktig den angeliska världen är för vårt andliga liv och Guds handlande med oss. Änglarna visar vägen, de formerar oss i enlighet med den himmelska förebilden. Vi ber därför om änglarnas hjälp i våra liv.
Rent mänskligt sett skulle Josef ha haft all anledning att svikta, men istället överlät han sig själv helt åt Gud. Tack vare det har han blivit familjernas och själva Kyrkans skyddspatron. Låt oss i likhet med den Helige Josef, också överlåta oss själva och hela vårt liv åt Gud.
Josef är en förebild för hur alla gemenskaper ska ledas och skyddas. Här i tiden måste livet skyddas och vårdas, eftersom det hela tiden hotas och angrips. Josef skyddade och vårdade frälsningens mysterier i dess början, inte med ord utan med det vardagliga livet i tystnad.
Vi ber idag att den helige Josef ska skydda och vårda Bergets gemenskap och liv, vardagen, fastigheterna, ekonomin, arbetet, sömnen, bönen och meditationen, stillheten och tystnaden, och till sist att hjälpa oss i vår dödsstund. ”Helige Josef, be för oss, be för Kyrkan! Hjälp oss att arbeta och dö!”