Tit 3:1–7 och Luk 17:11–19
Allsmäktige och barmhärtige Gud, driv bort ifrån oss allt som skadar oss, och låt oss, utan hinder till kropp eller själ, i frihet göra det goda som du har berett åt oss.
I dagens evangelium ser vi hur Jesus kommunicerar med människorna i deras svagheter, lidanden och sjukdomar. Tio spetälska ber om Herrens förbarmande över dem i deras nöd. De vänder sig till honom, vilket alltid är det viktigaste vi kan göra, att vara så närvarande i våra liv och så samlade att vi kan vända vår uppmärksamhet till Gud och be om hans hjälp.
Det är viktigt att Berget får vara en sådan plats, där människor får hjälp till inre samling, så att de just kan vända sig till Gud och be om hans hjälp. Berget är kallat att vara ett hem för människor men också för Jesus, där människor får möta honom och ta emot hans helande beröring. Jesus kommunicerar genom att vara människans sanne Läkare, den som förstår, den som känner medlidande men också kan hjälpa och hela människan.
Med öppnade ögon kan vi ser hur detta helande ständigt pågår i kyrkan, genom Kristi kropp. Men vi ser också, som vi läser, att av de tio spetälska som blivit botade var det endast en som vände tillbaka till Jesus och "med hög röst prisade Gud och kastade sig till marken vid Jesu fötter och tackade honom”.
Varför kom inte de nio andra? Vi ber om hjälp, om nåd, så att vi alltid kan visa vår tacksamhet till Gud, så att vi alltid vänder tillbaka till honom och ger honom äran.
Vi ser då också att det viktigaste inte var att tio spetälska blev helade, utan att Gud skulle få äran. Det viktigaste i ditt liv är att du ger Gud äran. Eller som den helige Josemaria Escriva säger: ”Om livet inte vore till för att ge ära åt Gud, så skulle det bara vara värt förakt. Eller värre än så, det skulle vara avskyvärt”.
Vi ska söka Guds hjälp, ta emot det helande Gud ger oss, men framför allt ska vi inrikta oss på att ge Gud äran. Därför är också Berget en plats som inte har någon viktigare uppgift än att ära Gud, att allt som sker till Guds ära. Vi ska vara som en av tio helade som kommer ihåg att tacka Gud, att ge Gud all ära. ”Herre, jag tackar dig och vill endast om det behagar dig. Allt för din ära och av kärlek till dig, varför skulle jag annars vilja det?”
Vi vänder oss till Gud så att han får förvandla våra begär efter att äga, efter makt, efter bekräftelse. Att ge Gud all ära är ett större under än att tio spetälska blir helade, det är att ge egoismen dödsstöten, att låta begären förvandlas till välsignelse för Gud och för andra.