Hes 28:1–10 och Matt 19:23–30
Himmelske Fader, av lidelse för din kyrka blev den helige Bernhard en lampa som lyste och brann för alla i dess hus. Håll oss, på hans förbön, brinnande i anden, och lär oss att leva som ljusets barn.
DAGENS ORD
Hes 28:1–10 och Matt 19:23–30
Himmelske Fader, av lidelse för din kyrka blev den helige Bernhard en lampa som lyste och brann för alla i dess hus. Håll oss, på hans förbön, brinnande i anden, och lär oss att leva som ljusets barn.
Vi firar i dag S:t Bernhard (1090–1153), kyrkolärare, abbot och mystiker. Han trädde som ung in i cisterciensorden, klostret Clairvaux blev hans hem och han var dess abbot fram till sin död. Reste mycket för att bilägga tvister och återställa enheten och friden i Kyrkan. Han blev ett ljus som lyste upp Europa på 1100-talet. Ljuset nådde ända hit upp hit till Dalarna, år 1486 stod cistercienserklostret Gudsberga klart, ligger cirka tio mil från Berget. Klostret byggdes till den heliga Treenighetens, jungfru Marias och S:t Bernhards ära. S:t Bernhards mål är att nå kärleken till Gud, till sig själv och till nästan genom kontemplation, bön och en kompromisslös efterföljelse av Kristus. Därför ber vi om hans förbön för denna andliga förnyelse av Kyrkan i dag.
Människan griper efter ägodelar, vilket gör henne olycklig (Matt 19:22), olycklig med tanke på fattigdomen och lidadet som ingen kan undgå att se, som alltid finns nära människan. Hur mycket människan än konsumerar blir hon aldrig tillfredsställd, tomheten bara växer. Denna sorg och olycka kan endast botas genom att människan gör upp med sitt habegär, ändrar attityd till ägandet. Habegäret står i vägen för den himmelska glädjen, för man fångas så lätt av ägodelarna, får svårt att skilja sig från dem. S:t Bernhard säger att begäret efter världen är mycket mer skadligt än världen i sig själv. Det är begäret som gör att människan blir förälskad i ägodelar och förslavas.
S:t Beda Venerabilis (672–735) beskriver hur detta gäller rik som fattig: ”Många har ägodelar utan att vara förälskad i dem. Många har inga ägodelar men är förälskade i dem ändå. Somliga har ägodelar och är förälskade i dem, andra gläder sig över att varken ha ägodelar eller vara förälskad i dem och de är de mest trygga av alla.”
Endast en otroligt stark kraft kan åstadkomma den giriges förvandling från lusten efter jordiska ting till att börja älska de himmelska tingen. Utan Guds nåd kan inte den girige bli generös, den jordiske bli himmelsk, den rike bli fattig. Endast Guds nåd åstadkommer detta.