Upp 11:4–12, Luk 20:27–40
Herre, vi prisar den heliga jungfrun Maria salig för allt vad du gjort med henne. Hör hennes böner för oss, och låt även oss få del av din nåd i hela dess rikedom.
Jesus överskrider alla försök att reducera tillvaron när han försvarar tron på människans uppståndelse. Han är ju i sin egen person uppståndelsen och livet: ”Gud är inte en gud för döda, utan för levande, ty för honom är alla levande.” Människan är materia men också ande, människan bär på ett frö till himlen, och hon är kallad till uppståndelsen och det eviga livet! Det är viktigt att bejaka materien och det jordiska livet men samtidigt lika viktigt att bejaka det andliga, himmelska livet. Problemet med sadukeerna liknar de problem som vi lider av i vår kultur i dag, nämligen att den andliga dimensionen undertrycks. Allt handlar om materien, om det som går att köpa och sälja, om regler, om system, och ingenting handlar om det eviga.
Bröllopet har redan firats mellan Gud och människa, när Gud förenades med den mänskliga naturen i Jesu Kristi person, genom den helige Ande, i jungfru Marias moderliv, då Kristi gudomliga natur upptog den mänskliga naturen, gjorde den till sin egen, Guds och människans förening och bröllop. Också korset är ett bröllop där Gud trolovar sig med människan. Detta bröllop fortsätter i kyrkans liturgi och sakrament, för allt är kallat tillbaka till Fadern, till hela tillvarons stora glädjefest, Lammets bröllopsmåltid, som förbereds i himlen men också av oss här på jorden.
Redan nu uttrycks detta sakramentalt genom föreningen mellan man och kvinna i äktenskapet. Jesus Kristus förvandlar och upphöjer äktenskapet till något himmelskt. Saddukeerna, liksom mycket i vår kultur förlöjligar människan, uppståndelsen och äktenskapet, medan Jesus lyfter upp människan och äktenskapet till att dela det himmelska livet! Därför sjunger vi ”upplyft” i Mässan.
Att vara människa är en förberedelse för himlen, inte minst i den allra djupaste meningen och värdigheten i äktenskapet mellan man och kvinna. Men vi är alla kallade att bli alltmer lika Jesus Kristus, född av jungfrun Maria. Den saliga jungfrun Maria låter allt ske, hon tilllåter Gud att få förvandla henne, hon blir gudomliggjord, genom Sonen som hon föder. I Guds plan blir allt gudomligjort i Sonen, lever i honom, och vår svaga mänskliga natur förvandlas och upplyfts. Här bär äktenskapet mellan man och kvinna på en stor himmelsk hemlighet.