top of page

Dagens ord

Offentlig·27 medlemmar

Peder Bergqvist
Peder Bergqvist

Räven och hönan och vi

Räven och hönan och vi

ree

Rom 8,31b–39, Ps 109, Luk 13:31–35

Allsmäktige, evige Gud, låt tron, hoppet och kärleken växa i oss, så att vi älskar dina bud och uppnår vad du lovat oss.

”Om Gud är för oss, vem kan då vara mot oss?”. När du känner tvivel och inte vet om du ska orka behöver du påminna dig själv om att den som är i dig är starkare än allt du möter på din väg. För vi får på olika sätt möta det som är starkare än oss själva, ”motståndare som var starkare än jag” (2 Sam 22:18, Ps 18:18). Men det är inte vi som ska vara starka utan Gud i oss, därför kan vi säga: ”Om Gud är för oss, vem kan då vara mot oss?”. För ”han skonade inte sin egen Son utan utlämnade honom för att hjälpa oss alla.” Det är denne enfödde Guds Son som får höra orden: ”Skynda dig i väg härifrån. Herodes vill döda dig.” Namnet ”Herodes” står för det hot som Jesus utsätts för, för vår skull, det som hotar livet. Denne Herodes som låtit halshugga Johannes Döparen och nu ville döda Jesus var son till den Herodes som dödade alla pojkar i Betlehem med omnejd i jakten på den nyfödde Messias. En tredje Herodes möter oss i början av Apostlagärningarna när han halshugger aposteln Jakob och sätter Petrus i fängelse. Den förste Herodes var ond, den andre värre och den tredje värst.

”Hälsa den räven att i dag och i morgon driver jag ut demoner och gör de sjuka friska, och på tredje dagen är jag vid målet”. Räven Herodes kan inte hindra Guds plan: ”i dag och i morgon och i övermorgon måste jag vandra vidare, ty en profet får inte mista livet någon annanstans än i Jerusalem.”

Jesus säger sedan att han är som en höna som vill samla sina kycklingar: ”Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna”. Räven och hönan, den ene vill döda och den andre vill samla och beskydda. Jesus är som en höna i sin omsorg om de sjuka, de fattiga, i hur han segrar över det onda genom svagheten, med sin passion. Räven och hönan är en del av ett mycket levande folkligt bildspråk som uttrycker Guds kreativitet, skaparkraft, hans närvaro i vår värld, hans stöd i vår mänskliga kamp. Gud engagerar sig som en höna i våra liv, visar omsorg och vakar över oss Han samlar oss och skyddar oss med sina vingar mot hökens rovlystnad. Därför kan vi vara trygga, mitt i all oro och förvirring, för ingenting kan skilja oss från ”Guds kärlek i Kristus Jesus, vår herre … varken död eller liv, varken änglar eller andemakter, varken något som finns eller något som kommer, varken krafter i höjden eller krafter i djupet eller något annat i skapelsen.”

8 visningar

medlemmar

• Rana Ashnab
    Rana Ashnab
  • Ingegerd Nygren
    Ingegerd Nygren
  • Faiz
    Faiz
  • magnus.frohlermagnus.frohler
    magnus.frohler
  • ingmyr.christinaingmyr.christina
    ingmyr.christina