Jud v. 17, 20b–25, Ps 63, Mark 11:27–33
Gud, genom korsets dårskap gav du din martyr Justinus en djup insikt i Kristi mysterium. Hör hans bön och hjälp oss att motstå villfarelsernas vindkast, så att vår tro håller fast vid sanningen, din Son Jesus Kristus, vår Herre.
I dagens läsningar framträder Jesus som Guds eviga skaparord, Logos: ”hans är härligheten, storheten, styrkan och makten, före all tids början, nu och i all evighet, amen”. Och Jesus uppträder själv, i dagens evangelium, som den sanne filosofen, med evig visdom och sann människokännedom. Detta var något av en utgångspunkt för den helige Justinus (100–165), hedningen och filosofen som blev kristen och grundade en skola i Rom där han höll offentliga föreläsningar. Tillsammans med några medarbetare led han martyrdöden omkring år 165 under Marcus Aurelius regering. Kristendomen var förföljd, anklagad för att komma med nymodigheter, vilket var det värsta man kunde tänka, en nyuppfunnen religion. Därför argumenterade den helige Justinus för att all antik visdom och uppenbarelse kom från kristendomen. Grekisk filosofi finner sina rötter i Mose undervisning och de hebreiska profeterna och detta arv tillhör de kristna. Så försvarar han den kristna trons uråldrighet. Allt inom den hedniska filosofin som kan beskrivas som sant, vist och rationellt är egentligen kristet, eftersom det kommer från Kristus, Logos. Alltså är kristendomen den enda sanna, ursprungliga filosofin, i vilken all världens visdom har sin sanna källa.
Filosofin sändes ned från himlen och endast den kan leda oss till Gud. Det fanns alltså enligt honom en ursprunglig allomfattande filosofi som hör samman med Jesus Kristus som Logos, den universella, rationella principen. Guds Logos existerade från begynnelsen och utgjorde länken mellan Gud och mänskligheten, alltid närvarande i skapelsen, dels som den rationella princip som regerade kosmos, och dels i människan som det som gör henne till en rationell varelse. Alla som lever i enlighet med Logos, oavsett om de var hebreer eller grekiska filosofer räknar han som kristna. Så är allt det bästa från grekisk filosofi och det judiska arvet egentligen kristet. Vi ber därför om något av den helige Justinus visdom för oss själva och för Kyrkans lärare i vår egen tid. Han lär oss att kristendomen inte är en uppfattning bland andra utan hela tillvarons sanning, vilket gör att den kan gå i dialog med allt och förena all visdom och sanning i varje kultur och tid.